Úvod... Kresby. Básne.. Neviem kedy sa mi to stalo, alebo lepšie povedané: kedy sa mi to nestalo, no národná hrdosť a povedomie sú pre mňa španielska dedina. Nikdy som necítil nič také špeciálne. Pri pohľade na úrodné polia a vysoké končiare môjho rodiska, ma môže prepadnúť rovnako búrlivá emócia, ako keď sa dívam na hmly rozťahané po Islande, moje oči kĺžu kresbami Vincenta Hložníka rovnako hladno a rovnako závistlivo ako napríklad po tých, čo je na nich do kocky zarovnané Schiele. To, čo cítim, keď sa povie Štefan Banič (čosi to je) to je národná hrdosť? Sotva. Ondruš, Rilke, Štrpka, Cohen... A je to horšie, myslím, že to nie je len môj problém; zdá sa, že tieto veci pre mňa zahynuli už pred dávnymi rokmi kdesi na hodinách dejepisu a literatúri, keď som sa zúfalo snažil udržať pri vedomí pučením zraku a závažným listovaním v mŕtvych textoch, akýchsi sofistikovane zarastených, tak cudzích a pravekých mužov, čo sa tak zasadili. (Všetko sa mi tam podivne pomiešalo dokopy: hrdosť, potuchlina, ľanová košeľa do žlta, nacionalizmus, falošné zemité verše, smutné drevené hračky, gýčové mozoľe, sliny rečníkov, politika, hlúpy dav - mám z toho v hlave jeden čudný páchnuci balíček, ktorý rád obchádzam.) Nie je to moja vina, pani profesorka, je mi to ľúto, aj keď sa nemôžem veľmi sťažovať na nič, informácie som dostal, a aj doma sme zvykli pozerávať ľudové tance a chlapíci s holými pupkami, husličky, všetko, Ženy v šatkách a čižmách pod koleno, sukne. Ale necítil som až na dve alebo tri výnimky, Anička dušička, nikdy mnoho - nevytvorili sme si vzťah, a tú hudbu si nepustím, nechce sa mi ju počúvať, nechytá ma za srdce, nie je to romantické, je to také moc prosté, naivné, nudné. Je mi to ľúto - nie som na to pyšný. Alebo to mám hlboko v sebe? Som slovák a krajanov si všimnem, len keď mi zakývajú z Francúzka? (Ozajstnou láskou milujem iba dve slovenské ľudové piesne: Červené jabĺčko a Aničku dušičku, ktorá robí smiech, keď ju začnem hrať na gitare, neznášam, keď sa jej smejú. A červené jabĺčko mám v oblôčku od mami, je to jedna z mojich prvých spomienok na svet, takže predsa niečo.) Tak alebo tak, a možno pre toto všetko, dnes u nás nevnímam žiadneho umelca, ktorého tvorba by bola slovenskou takým pravdivým a živým spôsobom, ako je tvorba Petra Hapku a Michala Horáčka českou (práve teraz si vybavujem len pár mladých a pôvodných afroamerických kópií, yeah). Tohtoročnú Krutú cenu za pravdu 2013 - teda pyšne odovzdávam týmto dvom pánom, za Snežnú sovu, za chorý zničený hlas Jany Kirshner, za príbehy, za čudnú lásku: píšu vám dopis pane, na hotelu v olomouci s cizí ženou: za českú krčmu, za ožranské chóry. Za najkrajšie cirkusantstvo. Za veľa. A aj za to, že najkrajšie kúsky im tam spievajú slováci. Samozrejme, okrem hutnej prestíže, získavajú aj donavekú výsadu, byť obaja kedykoľvek označení titulom Básnik. Späť... Ďalej.. Viac...