Úvod... Kresby. Básne.. Pozeráme sa tu na portrét svetovo známej hviezdy z Indie - na podobizeň jednej z najtalentovanejších herečiek dneška, ale zároveň aj na - pod dravými a veľkorysými čiarami - ukrytú - jemne nahodenú abstraktnú kompozíciu - ktorú majster zhotovil v niekoľkých horúčkovitých letných mesiacoch. Aliinu podobu zámerne nechal zľahúčka nevyhranenou - aby - ako sa vyjadril osobne - podčiarkol esenciu ženstva, ktorú do obrazu zakomponoval - konkrétna je iba tvár a čiary - ostatné je výsostne abstrakté - vybraté priamo z autorovej mysle a položené tu priamo pred vás na papier: "Chcem aby dáma, ktorá sa postaví k obrazu cítila, aké úžasné je byť ženou - ale zároveň aj temné prastaré a živočíšne (tie krásne bosé nôžky ... sú trochu spotené)" "Tá ruka - ako keby len tam zavesená ach!" "Okrem toho, že ona je geniálna herečka, je to najkrajšia žena na svete - Jej krása sa ma tak dotýka ... ona však za to nemôže, nijako sa o to nepričinila, alebo len málo - je to nespravodlivá krása..." "Koľko ty máš vlasov Alia?!" "Je to pohľad pohŕdavý - alebo utrápeny - plný láskavého porozumenia - či žiadostivý ako leto - alebo ťa preklína ako vodný démon, ktorý jej dýchol vlasy?" Po takýchto vášnivých slovách je zrejmé, že napísať pod obraz akúkoľvek sumu - by bolo nie že neslušné, ale nananajvýš odporné a zvrátené a majster si ho iste uchráni pre seba - aby si v ňom mohol každý deň kúpať svoj pyšný zrak. Peter Krutek - "Alia" - Grafit na papieri - 80x60cm - nepredajné! ______________________________________________________________________________ Do tejto veľkolepej abstraktnej kompozície Peter Krutek majstrovsky zatavil útržky zo svojho bizarného detstva a junošstva, ktoré sa odohrávalo hneď na niekoľkých miestach povestného Bratislavského sídliska Petržalka. Ako inak zvolil si jednu z najkontraverznejších techník - za ktorú sa akademicky vzdelávaní výtvarnici kruto trestajú. Áno, majster si tu heroicky dovolil rozmazávať grafit! Netieňuje šrafovaním! Nebyť svetového ohlasu, ktorý majstra Petra sprevádza - drtivá väčšina kunsthistorickej obce by okamžite odvrátila svoj krehký zrak a nedokázala by na obraz ani letmo pohliadnuť. (Daktorí promovaní umelci by istotne s odporom odpľúvali po zemi!) Podľa jednotlivých detailov, ktoré vám tu rafinovane servírujeme musí byť ale našťastie každému - dokonca aj takto masívne spracovanému oku - ihneď jasné, že tu ide o dielo viac ako nevšedné - ba priam unikátne - a keď vám prezradíme, že obraz sa dá zavesiť aj opačne - hore nohami - a jeho výpoveď ostane rovnako vášnivá - ak nie vášnivejšia - budete isto už úplne uzrozumení, že jeho hodnota sa nijako nedá vyjadriť peňažne. Peter Krutek - "Rybalkova 10" - Grafit na papieri - 100x70cm - nepredajné! ______________________________________________________________________________ Toto čo je? To vážne?! Autor sa tu s nami ľstivo pohráva? Alebo nás ohavne zavádza? Je to prvoplánovo holá žena - alebo monumentálna abstrakcia? Je to odporný gýč - alebo najrýdzejšie umenie? Sám majster Peter sa vyjadril, že keby sa ona postavila rozsypala by sa na sivé zrniečka: "Obraz treba udržovať v mierne vlhkom prostredí - pretože ak by moc by vyschol - mohli by ho narusiť vzdychy ohromeného diváka" "Tu môžete pozorovať ako bola ceruzka povýšená nad arogantné štetce a sivá urážaná farba nad všetky. A pozri sa na tú techniku, kamarát - však to je vyšité!" Peter Krutek vrátil realistický akt späť veľkému umeniu! Už rafinovaný názov (pripomínajúci že tu okrem iného máme česť i s veľkým básnikom) napovedá, že tu ide o prelomové dielo, ktoré raz budú obdivovať návštevníci parížskeho Lúvru - preto je viac ako samozrejmé, že jeho cena je automaticky nevyčísliteľná. "Nie. Venuša nesmie visieť. Ona musí ležať!" Peter Krutek - "..." - Grafit na papieri - 80x60cm - nepredajné! Späť... Ďalej.. Viac...